WP Instruktionsbog (DK)

Denne WordPress-instruktionsbog henvender sig primært til helt nye brugere af WordPress-platformen og beskriver de grundliggende funktioner i hvordan du opretter- og vedligeholder indholdet i din nye WordPress Webside/weBlog.
Selvom WordPress er en meget avanceret udgivelses-platform er den utrolig brugervenlig og overskuelig at anvende.
For mere avanceret instruktioner og guider, se WP-Documentation siderne.(Engelsk).

Tip!
Det anbefales herfra, at benytte webbrowsere som Firefox, Chrome, Safari eller Opera til redigering af indhold i din WordPress-hjemmeside, da disse browsere alle lever fuldt op til foreskrifterne i den internationale webstandard, W3C og sikrer fuld funktionalitet i WordPress Kontrolpanelet.

Alle disse webbrowsere er gratis at anvende og kan frit hentes til din computer eller tablet fra:
Browse Happy!

Er du Mac-bruger (-og nu også til Windows!) kan du naturligvis også benytte Safari-browseren til at redigere dit indhold med.

Kontrolpanelet i WP

Al administration af indhold foregår via Kontrolpanelet, som er hjertet i WP. For at få adgang til kontrolpanelet skal du klikke på Sideadmin og herefter indtaste dit brugernavn og din kode. (Dette bør du have modtaget pr. email, da din WordPress side blev oprettet.)
Har din websides lay-out ikke et synligt link til Sideadmin kan du i stedet indtaste adressen: “www.dit_domæne_navn.dk/wp-admin” i din webbrowser’s adresselinje.
Tip! Husk at tilføje denne adresse til “Dine fortrukne / Bogmærker” i din browser.

Efter du har udført din login, fremtræder Kontrolpanelets Forside med Hovedmenu og Undermenu i toppen af siden og en oversigt over “Seneste Aktiviteter” samt nyheder fra WP-Universet. Når du klikker på et punkt i hovedmenu fremkommer der en del nye punkter i undermenuen – disse kan du roligt gennemse, du ændre ingenting i indholdet medmindre du foretager ændringer og trykker gem/opdater.

Se denne Video:

Opret indhold med tekst og billeder

Der er 2 muligheder for at oprette skrevet indhold til din webside, Nyt Indlæg eller Ny Side.

  • Nyt Indlæg bliver gemt i dato/tidspunkt rækkefølge (journal) og vil fremtræde øverst på din indlægsside – denne funktion er derfor nyttig at bruge til fx. nyheder og blogindlæg.
  • Ny Side bliver gemt som den tekst du indtaster i feltet “Sidens titel” og bliver til en statisk side som fremkommer med link i Sidemenuen på din din webside. Brug derfor korte præcise betegnelser som overskrift af hensyn til websidens lay-out. Denne funktion er velegnet til brug for fast indhold som “Kontakt”, “Betingelser”, “Hvem er jeg/vi” og lignende.

Tekstredigering

WordPress indeholder som standard en simpel Tekst Editor med værktøjer til brug for tekstredigering og indsættelse af billeder og filer, samt links i dine indlæg/sider. For mere avanceret redigerings-værktøj Klik her.

Værktøjerne anvendes således:
Markér den tekst du vil udfører handlingen på og klik på en eller flere af knapperne. Nu indsættes der HTML-tags omkring din markering med følgende resultat:

b = Fed tekst
i = skråtstillet skrift (italic)
link = indsæt et link
b-quote = Citeret tekst
del = gennemstreget tekst
ins = Indsætter tidspunkt for tekst ændring/opdatering
img = Indsæt billede ved hjælp af link til billedadresse.
(Tip! Brug ikke billeder der er mere end max. 480px i bredden da de vil ødelægge lay-out.)
ul = Uordnet liste, benyttes sammen med "li" for at fremvise linier i punktform.
ol = Ordnet liste, benyttes sammen med "li" for at fremvise linier i ordnet rækkefølge (1,2,3 osv).
code = Indsætter opmærket tekst som denne knapforklaring.
more = Indsætter "Læse mere om" tag for at dele et langt indlæg når det vises.
lookup = udfører et opslag hos Answers.com (engelske ord).
Close Tags = Lukker HTML-Tags i dit indlæg. (Vigtigt at alle Tags er lukket korrekt.)

Afhængigt af hvilket ekstrafunktioner (Plugins), der er installeret i din WP kan der også fremtræde knapper til brug for indsættelse af en specifik funktion, som fx. “Contact-form”.

Tast Enter for at lave tvungen linieskift i dit indlæg, ellers tilpasser din tekst sig blot til indholdsfeltet i din webside.

Tilføje Filer/billeder

Lige under tekstfeltet finder du et værktøj til at overfører(Upload) filer som billeder, grafik eller PDF fra din computer til din webside. Disse filer kan så tilføjes det indlæg du er igang med, samt indsættes i andre indlæg/sider du måtte ønske. Filerne gemmes i dato-mapper der oprettes automatisk, hvis denne funktion er aktiveret. (Se under “Indstillinger -> Diverse”).

Klik på knappen “vælg arkiv” og vælg herefter den fil fra din computer du ønsker at overfører til din webside, angiv en Titel på filen eller billedet og evt. en kort beskrivelse, tryk herefter på knappen “Upload”.

Når filen er overført, vil den blive vist i det blå felt. Klik på filen og en lille menu fremkommer, klik på “send til editor” heri og HTML-koden for indsættelse af filen/billedet bliver indsat i dit indlæg der hvor du har “curseren” stående i tekstfeltet.
Vil du fx. have et billed øverst i dit indlæg, skal du starte med at indsætte billedet og herefter taste Enter for ny linie.
(OBS: Er filen større end det tilladte for Upload – vil der fremkomme en fejlmeddelse!)

Skriv nyt indlæg

Vælg “Skriv” fra Hovedmenuen og “Skriv Indlæg” fra undermenuen.
Skriv din tekst og brug knapperne i Editoren til at få indlægget til at fremstå som du ønsker.

For at se dit indlæg inden udgivelse, klik på “Gem og fortsæt redigering” vent på siden er helt indlæst igen – og klik herefter på “prewiev” i øveste højre hjørne. Dit indlæg vil så fremvises i Forhåndsvisning.

Inden du udgiver indlægget endeligt skal du via menuerne i højre spalte, markere de valg du ønsker for Kommentarer, Pings, etc og husk at vælge den korrekte Kategori.
Indtil du klikker på “Udgiv” vil dit indlæg blive gemt som en kladde og altså ikke være tilgængeligt for besøgende på siden.
(Alle indstillinger kan ændres igen og igen!)

Rediger/ændre indlæg

Fra Hovededmenu, Vælg “Håndter” -> Indlæg -> Find indlægget i listen og klik på “rediger” til højre for og foretag dine ændringer.
Klik på “Gem/Opdater” for at bevare ændringerne.

Opret ny side

Vælg “Skriv” fra Hovedmenuen og “Skriv Side” fra undermenuen.
Skriv din tekst og brug knapperne i Editoren til at få indholdet til at fremstå som du ønsker.
Samme fremgangsmåde som “Skriv Indlæg”, dog kan man først bruge Forhåndsvisning efter siden har været gemt første gang.
Herudover kan man vælge om siden skal være en hovedside eller en underside til en anden statisk side. (OBS: Undersider bliver ikke altid vist i Sidemenuen, det er afhængigt af opsætning i det anvendte Tema for din webside.)

Rediger/ændre Side

Fra Hovedmenu, Vælg “Håndter” -> Sider -> Find Siden i listen og klik på “rediger” til højre for og foretag dine ændringer.
Klik på “Gem/Opdater” for at bevare ændringerne.

Opret/Rediger nye kategorier

Fra hovedmenuen, vælg “Håndter” -> “Tilføj Ny” og udfyld felterne med relevante data, eller vælg “Rediger” udfor den Kategori du ønsker at redigerer i.
Husk at klikke på “Gem/Gem Ændringer” for at dine nye ændringer træder i kraft.

Oprette nye links

Fra hovedmenuen, Vælg “Links” -> “Tilføj Links” og udfyld felterne med relevant data, eller vælg “Håndter Links” og herefter det Link du ønsker at redigerer i.
Husk at klikke på “Gem/Gem Ændringer” for at dine nye ændringer træder i kraft.

Godt på vej!

Som Du nok er ved at opdage nu, er WordPress-softwaren meget nem at blive fortrolig med, selv for personer som ingen kendskab har til HTML/PHP-sprog og drift af hjemmesider i almindelighed.

Har du behov for mere hjælp, eller mod på selv at udbygge din webside mere, så fortvivl ikke, – der er masser af brugere derude, der altid vil give en hånd med og dele ud af deres erfaring – det er netop en af styrkerne ved at benytte sig af Open Source Software, som WordPress der er udgivet under den frie GNU Licens.

WP på dansk

I Danmark er WordPress også en stor succes, dette har betydet at en række af de mest erfarne WP-brugere herhjemme, har oprettet en dansk WP-hjemmeside, som efterhånden er blevet stedet for danske brugere og udviklerer af WordPress-udgivelsesplatformen.

God fornøjelse fremover 🙂

———————————————————————————————————–
Alt brug af informationerne i denne WordPress Instruktionsbog (DK) er på eget ansvar og madzzoni.dk kan på ingen måde drages til ansvar for tab af data eller nedbrud af hardware iforbindelse med brugen heraf.
Indholdet i denne WordPress Instruktionsbog (DK) må frit anvendes, distribueres og videregives af alle, jeg vil dog blive glad for at blive nævnt som kilde.

3 thoughts on “WP Instruktionsbog (DK)

  1. Tak for vejledningen

    Har lige lavet min egen blog (ikke meget indhold endnu)
    Men jeg vil gerne finde nogle danske themes. Det ender nog med at jeg oversætter det theme jeg allerede har fundet til dansk…

    mvh

    Peter Nyholm

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *